Wat is NL-Alert?

Stel, er breekt een grote brand uit waarbij niet alleen rook, maar ook andere gevaarlijke stoffen vrijkomen. Als je je in de omgeving bevindt en je hebt je mobiel ingesteld op NL-Alert, dan ontvang je een tekstbericht. Hierin staat wat er aan de hand is. En wat je het beste kunt doen. Dankzij NL-Alert kunnen in de directe omgeving van de noodsituatie veel mensen worden bereikt en word je beter geïnformeerd.

Hoe werkt NL-Alert?

Vanuit de meldkamer van de hulpdiensten wordt een tekstbericht over een (dreigende) noodsituatie uitgezonden naar alle mobiele telefoons in de omgeving van het incident. De berichten zijn geen sms-berichten, maar zogenaamde cell broadcastberichten, vergelijkbaar met een radiosignaal. Daardoor werkt NL-Alert óók als het netwerk overbelast is. NL-Alert is volledig anoniem en helemaal gratis. Het enige wat je moet doen is ervoor zorgen dat jouw telefoon juist staat ingesteld voor NL-Alert. 

De meeste telefoons die in Nederland worden verkocht, zijn al ingesteld voor NL-Alert. Wil je controleren of óók jouw telefoon is ingesteld voor het ontvangen van NL-Alert? Ga dan naar deze website. Hier kun je per besturingssysteem (iPhone of Android) nagaan of alles goed is ingesteld. 

Er kunnen meerdere redenen zijn waarom je het NL-Alert niet hebt ontvangen.

  • Je gebruikte de vliegtuigmodus op je telefoon of je toestel stond uit.

  • Je had tijdelijk geen bereik.

  • Je telefoon was verbonden met een zendmast buiten het getroffen gebied die het NL-Alert niet uitzond.

Een NL-Alert wordt uitgezonden via zendmasten van de mobiele telecomproviders. De zendmasten zenden soms ook deels uit naar een gebied waar het NL-Alert niet voor bedoeld is. Kijk daarom - als je een NL-Alert ontvangt - altijd op deze site of onze Twitterpagina om te controleren waar het NL-Alert naar verwijst.

Hier vind je mogelijk meer antwoorden op je vragen. Staat jouw vraag er toch niet bij? Neem dan contact op met ‘Informatie Rijksoverheid’ via www.rijksoverheid.nl/contact. Je kunt ook bellen naar 1400 op werkdagen van 8.00 uur tot 20.00 uur (lokaal tarief).

Heb je vragen over een NL-Alert dat je hebt ontvangen bij een noodsituatie? Neem dan contact op met ons als veiligheidsregio. Op deze pagina vind je onze contactgegevens en kun je het contactformulier invullen.